Yrittäjä Aate Laukkanen korostaa sisua ja yrittäjän uskoa ideaansa

"Ensin keksitään nimi, sitten keitetään viina"

 Mistä tunnistaa hyvän idean? Siitä, että se sisukkaasti kiipeää ikkunasta takaisin, vaikka se äsken heitettiin ovesta ulos. Juuri näin voi kuvata piojärveläistä Kiteen Pontikan yrittäjää Aate Laukkasta. Sisulla ja omalla sekä lainarahalla idea viinankeitosta muutettiin menestyväksi ja tulosta tekeväksi yritykseksi.

 "Kaikkein tärkeintä on yrittäjän oma usko ideaansa. Alussa minäkin sain monta kertaa rukkaset yritysidealleni, mutta tänä päivänä vierailijoita on joka viikolle", kertoo Aate Laukkanen. Maito vaihtui viinaksi kymmenisen vuotta sitten - ensin ajatuksissa ja vajaat kuusi vuotta sitten käytännössä. Suurena apuna byrokratian viidakoissa oli myös omaa lakiasiantoimistoa pitävä vaimo Pirjo Laukkanen, joka oppi viinankeiton salat tuuratessaan pontikkapannun räjähdyksessä vakavasti loukkaantunutta miestään.

"Sosiaali- ja terveysministeriössä Aaten piti henkilökohtaisesti käydä näyttäytymässä, ennenkuin lupa viinankeittoon heltisi", muistelee Pirjo Laukkanen.

Alun 1,2 miljoonan vanhan markan investoinnit osuivat oikeaan ja ovat maksaneet itsensä takaisin. Tarkan markan yrittäjä ja entinen maitotilallinen suuntasi meijereille etsiään sopivaa laitteistoa viinankeittoon. Lappeenrannasta, Kuopiosta ja Nurmeksesta kyytiin otettiin valtavat teräsastiat, jotka palvelevat yrittäjän mukaan ikuisesti.

Lähiviinaa ja rahtityötä

Kiteen Pontikka T:mi valmistaa vuodessa 200 000 pulloa viinaa. Omaa tuotantoa on 30 000 litraa Kiteen Kirkasta sekä Karjalan Kirkasta, jotka valmistetaan lähiseudun Petri Kososen rukiista. Loppu on Primalcon tisleistä alihankintana valmistettavia viinoja. Zandora Oy:lle tehdään Formula-viinaa ja Arctic Green Company Oy:lle Shaman-poronsarviviinaa.

"Suomessa on selkeää tilausta pienten erien pullottajille. Nyt rahtityön osuus on noin 10 prosenttia tuotannostamme", kertoo Pirjo Laukkanen.

Verojen määrällä mitattuna Kiteen Pontikka asettuu aivan omaan luokkaansa: vuoden liikevaihto pyörii reilussa 2 miljoonassa eurossa, josta alkoholiveroa maksetaan 1,68 miljoonaa euroa. Aate Laukkasella onkin selkeä toive verottajan suuntaan. "Pienille valmistajille pitäisi saada erilainen verokohtelu kuin monopolivalmistajalle, johon on satsattu yhteiskunnan varoja. Näin pienvalmistajat voisivat kehittää uusia tuotteita sekä työllistää enemmän."

Tuotekehitys elinehto

"Nyt ollaan siinä, mihin tähtäsimme. Jatkuva tuotekehitys pitää pirteänä ja koko ajan on oltava uusia tuoteideoita muhimassa. Viinan elinkaari on 2-3 vuotta ja menekin pudotessa Alko poistaa tuotteen hyllyiltä. Hyvät tuoteideat ovat alalla kullanarvoisia, eikä niistä voi hiiskua etukäteen yhtään", toteaa Aate Laukkanen. Primalcon ja Lignell&Piispasen lisäksi viinamarkkinoilla on Kiteen Pontikan ohella kaksi muuta pienempää kilpailijaa.

Pirjo Laukkasen mukaan tuotekehitys lähtee liikkeelle osuvan nimen keksimisestä. Kun uusi viina on nimetty, alkaa sen valmistus. Alkolle tuote esitellään vasta aivan valmiina etiketin ja pullon kera. Siis yrittäjä kantaa riskin jokaisesta uudesta tuotteesta, sillä Alko ei ota läheskään kaikkia uusia tuotteita hyllyilleen.

350 neliötä uutta tilaa

Jotta Kiteen Pontikka voi jatkaa tuotekehitystään ja aloittaa myös mietojen viinojen valmistuksen, tarvittiin ensin 350 nelitä lämmintä varastotilaa. Viinat kyllä säilyvät pakkasessakin, mutta miedot vaativat jo hellävaraisempaa säilytystä.

"Hallin rakentamiseen olemme hakeneet ensimmäisen kerran yrityksen historiassa investointiavustusta. Alku tehtiin omalla ja pankin rahalla. Se olikin yritysopin laudatur".

Mielenkiinnolla Laukkaset odottavat vuotta 2005, jolloin alkoholin valmistevero alenee EU-maissa ja myös Suomessa."Nyt käytössä on puolet kapasiteetista. Alkoholiveron aleneminen tuonee lisää töitä ja toivottavasti myös mahdollisuuden palkata uusia työntekijöitä."

Yrittäjäkokemusta kehiin

Aate Laukkanen ravistelee mielellään myös suomalaista elinkeinopolitiikkaa. "Hyvä koulumenestys ja maisterinpaperit eivät välttämättä ole oikea pohja tehdä töitä yrittäjien kanssa. Nyt tarvittaisiin uutta yrittäjähenkistä otetta ja ihmisiä, jotka ovat jo kyntensä näyttäneet yrityselämässä. Monet virkeät eläkeikäiset yrittäjäveteraanit olisivat kullanarvoisia yritys- ja elinkeinoasioissa".

Entä yrittäjän luovuus, mistä löytyy uusia ideoita?

"Tärkeintä on osata pitää luovia hengähdyshetkiä. Olla tekemättä mitään ja karistaa kiire kantapäiltä. Luovasti laiskotellen tulevat parhaat ideat. Ylikierroksilla koko ajan puurtaen menettää monta loistavaa ideaa ja mahdollisuutta".

Teksti: Sirkku Mikkonen

Takaisin etusivulle