Etusivu


auto.JPG (16459 bytes)







Kuljetusalan hohto kadonnut nuorten silmissä – raakapuukuskeja tarvittaisiin tuhat lisää kolmessa vuodessa

Puukuljetuksissa ongelmia

Suomen Kuorma-autoliiton viestintäpäällikkö Juha Norppa-Rahkola sanoo suoraan, että puunjalostusteollisuus on autoilijoille erityisen hankala neuvottelukumppani. "Yrittäjälle on tarjottu 10 pennin pudotusta taksoihin, kun tämä oli uskaltanut ehdottaa polttoaineen hinnankorotusten huomioimista taksoihin".

Juha Norppa-Rahkola toteaa saman kuin metsänomistajatkin. Vaikka metsäteollisuus tekee huipputulosta, puun hintaa sekä kuljetustaksoja poljetaan alas systemaattisesti.

  • Viimeiset vuodet taksojen hintataso on pudonnut jatkuvasti, vaikka esimerkiksi tänä vuonna polttoainekulut ovat nousseet 70 penniä. Nyt olemme jo sillä rajalla, onko puun ajaminen lainkaan katteellista toimintaa. Alalle ei saada uusia nuoria kuskeja. Seuraavien kolmen vuoden aikana pelkästään raakapuun ajamiseen tarvittaisiin tuhat uutta kuskia.

Norppa-Rahkolan mukaan suomalainen koulutusjärjestelmä tuottaa taitavia kuskeja, mutta auttamattomasti liian vähän. Koko maassa valmistuu vuosittain vain 700 kuljettajaa. Kuljetusyrittäjien keski-ikä alkaa lähennellä 50 vuotta ja eläkkeelle haluavia löytyy tästä joukosta monia.

  • Vanhemmat pistävät yhä useammin ratin naulaan, kun katteet ovat pudonneet lähes plus-miinus –tasolle, kertoo Norppa-Rahkola. Neuvoksi hän ottaa esille kilpailulainsäädännön tulkintatavan muuttamisen, joka puolestaan mahdollistaisi autoilijoiden kimppaneuvottelut puunjalostusteollisuuden kanssa. Tähän ei tarvittaisi edes lain muutosta ja siitä olisi Norppa-Rahkolan mukaan apua 1-2 auton yrittäjille, joiden on muuten lähes mahdotonta saada edes neuvotteluasemia teollisuuden kanssa.

Huolimatta puunjalostusteollisuuden komeista vuosituloksista korjuu- ja kuljetuspuolella ei olla tyytyväisiä viime vuosien jatkuvasti alenevaan taksatasoon. Nyt kummallekaan alalle ei enää tule riittävää määrää uusia kuskeja eikä uusia yrittäjiä.